středa 29. ledna 2014

Mluvit jako rodilý mluvčí - aneb i cesta může být cíl

Chcete mluvit jako rodilý mluvčí? Víte, jak na to?

Cesta k perfektní angličtině, němčině, francouzštině ap.- je velice dlouhá. Pokud se zaměříme pouze na cíl, budeme celou dobu s naší úrovní nespokojeni, protože "ještě" nemluvíme jako rodilý mluvčí.

V knize Konec prokrastinace Petr Ludwig píše o cíli a motivaci. Cíl je něco, co nás může uspokojit krátkodobě (např. nové auto, naučit se 1000 slovíček, naučit se gramatiku apod.), když však cíle dosáhneme, většinou ho po nějaké době bereme jako samozřejmost a potřebujeme další cíl, abychom měli motivaci. Navíc největší problém je v tom, že dokud cíle ještě nedosáhneme, nejsme spokojeni, jsme více ve stresu, nejsme tolik kreativní ani produktivní, proces učení je pomalejší.

Náš cíl bývá "mluvit jako rodilý mluvčí". Nechceme dělat gramatické chyby. Chceme slova vyslovovat správně. Bojíme se, že se nám někdo bude smát. Toužíme po dokonalosti.
Nedosáhli jsme ještě našeho cíle mluvit "jako rodilý mluvčí" a proto jsme s naší úrovní nespokojeni. Jsme nervozní, když mluvíme. Neužíváme si proces učení ani mluvení, protože nám to "ještě" nejde. Až budeme mluvit plynule, budeme spokojeni a budeme více mluvit. Budeme si to "více užívat".

Poznáváte se?
Je čas změnit přístup. Přečtěte si  příběh o učiteli keramiky, který mne dnes inspiroval v tomto videu (anglicky)
http://www.youtube.com/watch?v=7NBHC1Drjd0

(příběh je z knihy Art and Fear: Observations on the Perils (and Rewards) of Artmaking, má několik verzí )

Učitel první den školy oznámil, že třídu rozdělí na dvě části.
Všichni na levé straně budou známkováni pouze na základě kvality, ti napravo budou známkováni na základě kvantity. Použil jednoduchou stupnici, vzal váhu a řekl: "Všichni kdo udělají 25 kg hrnců dostanou jedničku, kdo 20kg dvojku atd."
Ti, kteří budou známkováni na základě kvality, mají udělat pouze jeden hrnec - avšak perfektní - aby dostali jedničku. Když došlo na známkování, zjistilo se, že nejlepší hrnce vyrobila skupina....

co myslíte, kdo udělal lepší hrnec? Asi byste řekli, že ti, kteří se zaměřili na kvalitu. Chyba! Nejlepší hrnce byly ze skupiny, kde se zaměřili na kvantitu.

Jen i představte, jak asi probíhal celý rok této skupiny? Skupina, která se zaměřovala na kvalitu si četla knihy o tom, jak má vypadat perfektní hrnec, pracovala pouze na jednom kousku, který opravovala, vylepšovala, měnila, byli asi frustrovaní. Žili celý rok ve strachu, jestli hrnec bude dost dobrý, až ten jeden kousek ukáží učiteli. Možná začali od znova, protože jim přišlo, že hrnec nebude dost dobrý.

Na druhou stranu si umím představit horečnatou práci druhé skupiny, která celý den dělala hrnce, ze začátku vypadaly hrnce asi hrozně, ale postupně se i kvalita zlepšovala. Žáci však nebyli ve stresu z toho, jak jim to jde, protože prostě vyráběli hrnce jeden za druhým. Nakonec se z nich stali mistři.

Závěr?
Abyste dělali lepší práci, dělejte jí více. Nezaměřujte se na preciznost, ale na neustálý rozvoj, jen tak budete schopni zlepšit svoje schopnosti.

To mi opět otevřelo oči. Nesnažme se v jazyce být perfektní. Zaměřme se na samotný proces, na to, jak se postupně zlepšujeme, jak si užíváme pronikání do cizího jazyka, jak více chápeme. Užívejme si tu cestu učení. Netrapme se chybami. Zkoušejme vyslovovat neznámá a složitá slova, zkoušejme použít novou gramatiku. Zdokonalujme se tím, že budeme co nejvíce poslouchat, číst, dívat se na videa, psát, mluvit a užívat si vše, co děláme, bez ohledu na naši "nedokonalost".

Nebuďme na sebe přísní - užívejme si cestu učení.









Žádné komentáře:

Okomentovat